Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 października 2022 r. (sygn. akt III SA/Wa 2206/22) stwierdził, iż z uwagi na brak stosownego rozporządzenia w okresie od 7 lipca 2022 r. do 5 grudnia 2022 r. brak było podstaw prawnych do blokowania rachunków bankowych przez organy.
Podstawą prawną dokonania blokady rachunków bankowych przez naczelników urzędów celno-skarbowych były przepisy art. 119zv § 1, art. 119zma Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2020 r. w sprawie upoważnienia innych organów Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z zakresu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych.
Stosownie do § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia, o którym mowa powyżej upoważnia się naczelników urzędów celno-skarbowych do wydawania postanowień o przedłużeniu blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż 3 miesiące, zmianie zakresu tej blokady i jej uchyleniu oraz wykonywania innych czynności Szefa KAS określonych w art. 119zw Ordynacji podatkowej (zwanej dalej „O.p.”) związanych z tymi postanowieniami. Przepis art. 119zma O.p. został uchylony z dniem 7 lipca 2022 r. na podstawie art. 7 pkt 11 ustawy z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową. Uchylenie tego przepisu jest równoznaczne z uchyleniem zawartej w nim delegacji ustawowej, a tym samym - z utratą mocy obowiązującej przez rozporządzenie wykonawcze.
Wobec powyższego, WSA w Warszawie stwierdził, iż w dniu wydania postanowienia w sprawie tzw. "blokady długiej" naczelnik UCS nie miał już upoważnienia do wykonywania zadań Szefa KAS.